یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۷:۳۷

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب:
توسعه 6 مخزن نفتی جنوب اوایل سال آینده کلید می‎خورد

ایران دریلینگ: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از آغاز عملیات توسعه ای 6 مخزن نفتی از مجموع 28 مخزن در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: این امر افزایش بی نظیر اشتغال و توسعه زیرساخت‌های منطقه را به همراه دارد. به گزارش باشگاه خبری ایران دریلینگ و به نقل از شرکت مناطق نفتخیز جنوب، احمد محمدی با اشاره به اقدام منحصر به فرد مناطق نفتخیز جنوب برای اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی و توسعه 28 مخزن هم راستا با سیاست‌های کلان بخش بالادستی صنعت نفت، گفت: پیش از این پروژه‌ها به صورت جزء به جزء و توسط مدیریت‌های مختلف به پیمانکاران واگذار می‌شد اما در مدل جدید، طرح جامع و یکپارچه توسعه مخزن به یک پیمانکار بزرگ واگذار و آن پیمانکار تمامی اقدامات و عملیات توسعه مخزن را با مسئولیت اجرایی و آورده مالی خود اجرا می‌کند.

محمدی در مورد نحوه تسویه حساب با پیمانکاران توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از تکمیل هر بخش قابل تحویل از سوی پیمانکار، مثلا هر چاه، نسبت به پرداخت اقدام می‌کند و به جز نظارت بر روند کمی و کیفی کار، هیچ مسئولیتی در تامین کالا و این گونه موارد ندارد و از صفر تا صد عملیات بر عهده پیمانکار است. وی تسهیل جذب سرمایه و اعتبار و روشن بودن جنبه‌های فنی و مالی را از  مهمترین ویژگی‌های مدل جدید قراردادی مناطق نفتخیز برشمرد و گفت: در این مدل، کارفرما فقط از نظر فنی و عملیاتی ناظر طرح است در واقع واگذاری یکپارچه یک طرح کلان به یک پیمانکار، آیتم اصلی مدل جدید قرادادهای نفتی ابلاغی از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است که یکسال پیش پس از بررسی و امکان سنجی، ابلاغ شد.

محمدی از نهایی شدن مناقصه 6 مخزن از مجموع 28 مخزن به ارزش تقریبی 4 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: ارزش ریالی این قرارداد برای 28 مخزن افزون بر 35 هزار میلیارد تومان است، حال تصور کنید که این چنین سرمایه عظیمی چه تحولی را در منطقه به ویژه خوزستان  از نظر اشتغال و تقویت زیرساخت‌ها ایجاد خواهد کرد. به گفته وی، در مناقصه نخست به ارزش حدود 1300 میلیارد تومان حدود 40 روز پیش، شرکت اویک برای بسته منصوری آسماری و در 5 مناقصه دیگر مجموعا به ارزش حدود 2700 میلیارد تومان برای مخزن‌های رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب شرکت‌های اویک، ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا برنده مناقصات شدند.

محمدی اظهار کرد: انتظار می‌رود تا اوایل سال آینده عملیات اجرایی توسعه ای این 6 مخزن آغاز شود. همچنین مقرر شده که مناطق نفتخیز پس از عقد قرارداد،  3 درصد از مبلغ قرارداد را برای تجهیز کارگاه و 7 درصد را برای تامین و ساخت کالا و تجهیزات به پیمانکاران پرداخت کند. وی در مورد اشتغالزایی ناشی از توسعه 28 مخزن، گفت: بر روی هر دکل بیش از  200 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد، صدها نفر در دیگر پروژه‌ها اعم از احداث لوکیشن‌ها، ساخت تاسیسات و احداث خطوط لوله افزون بر بخش ساخت و تامین کالا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کارگرفته می‌شوند و این جدا از 4 درصد ارزش هر قرارداد است که کارفرما متعهد شده برای طرح‌های اولویت دار منطقه اعم از مقابله با ریزگردها، تقویت زیر ساخت‌ها، آموزش و ... هزینه کند.

محمدی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه 28 مخزن در مجموع روزانه حدود600 هزار بشکه افزایش و جلوگیری از کاهش تولید را به همراه دارد، گفت: این به این معناست که حدود 300 هزار بشکه افزایش و حدود  300 هزار بشکه به صورت صیانتی بر ظرفیت تولید مناطق نفتخیز جنوب افزوده می‌شود. وی ادامه داد: طرح توسعه 28 مخزن، یک طرح کاملا سودآور برای نفت و بخش خصوصی است که حمایت و تقویت آن در چند سال اخیر با جدیت بیشتری از سوی صنعت نفت دنبال می‌شود. نگرش مثبت پیمانکاران به ساخت و تامین کالای داخلی که به شرط دارا بودن کیفیت، بسیار برای آنها مقرون به صرفه نیز خواهد بود، تا حد زیادی خیال ما را نسبت به حمایت از سازندگان به ویژه سازندگان خوزستانی آسوده ساخته است.

محمدی در مورد نحوه مشارکت شرکت‌های خارجی در مناقصات بعدی توسعه 28 مخزن، گفت: بدون شک در مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکت‌های داخلی و خارجی اجازه داده شده است تا به شرط تامین مالی با تعهد کامل (Full Finance) هر یک از بسته‌های قراردادی 100 تا 300 میلیون دلاری را بدون مناقصه و پس از تایید صلاحیت اجرایی انتخاب و مستقیم قرارداد اجرای آن را منعقد کند. به گفته وی، الزام این شرکت‌ها به استفاده از نیروی انسانی بومی، یکی از آیتم‌های مهم در مدل قراردادهای جدید است. در نهایت و پس از اتمام و تحویل کار، بر اساس قرارداد، هرآنچه صنعت نفت باید پرداخت کند، به حساب آن شرکت واریز خواهد شد.



  کد خبر : 2700
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :